De motor

Inspectie van de motor van een auto wordt sterk bemoeilijkt wanneer u niet in de auto kunt rijden. Indien de motor wel loopt maar de auto niet in rijklare staat is valt dit wel mee. U krijgt dan alleen de motor en versnellingsbak niet goed opgewarmd. Begin in ieder geval met het starten van de motor en voer de gebruikelijke controles uit: kijk of de motor gemakkelijk start en niet teveel blauwe rook uitbraakt. Ga bij de uitlaat staan terwijl de eigenaar start, zo ziet u gelijk zijn ‘startgewoontes’. Laat hij de motor lang op de choke staan?

Controleer voor het starten de kleur van de koelvloeistof; oranje vloeistof is een indicatie van roest in het systeem en lange tijd sinds de vloeistof ververst is. Kijk goed of er geen olie in de koelvloeistof zit (en controleer gelijk de olie­ peilstok op aanwezigheid van water in de olie) hetgeen ongetwij­feld wijst op een koppakking lekkage. Als de kop beschadigd is zit u vast aan een dure reparatie.

Let erop dat, tijdens het starten, de motor niet te langzaam overslaat want dit zou wel eens kunnen wijzen op een kapotte startmotor, een slechte accu of slechte elektrische bedrading.

U komt ook veel te weten over de staat van de motor door er naar te luisteren tijdens het starten of terwijl een ander het gaspedaal bedient. Getik boven in de motor zou kunnen duiden op nokkenas slijtage. Tikken aan het vooreinde van het blok kan een indicatie van slijtage aan de distributieketting zijn. Vaak blijken dit soort problemen erg kostbaar te zijn omdat zij zondermeer een complete motor revisie vereisen om dit weer recht te zetten.

Oliedrukmeters en watertemperatuurmeters kunnen ook een indicatie geven over de staat van de motor. Oliedruk die sterk terugloopt wanneer de motor warm wordt duidt vaak op ernstige problemen, maar niet bij iedere motor. Hier kan een goed autohand­boek uitkomst bieden. Een watertemperatuurmeter die laag blijft staan kan dit doen omdat het thermostaat ontbreekt, waarbij u zich kunt u zich afvragen waarom dit het geval is.
Is de radiateur verstopt zodat de motor anders oververhit? Ook kan het thermo­staat kapot zijn of kan de vuldop van de radiateur lek zijn. Houd echter rekening met een lekkende koppakking, veroorzaakt door een beschadigde rand van de kop of het blok.

Terwijl u toch onder de motorkap kijkt moet u ook kijken hoe vuil of schoon het daar is. Is de auto een oliegebruiker? Let goed op de aanwezigheid van druipsporen op en om het kleppendeksel en op leksporen langs de voorzijde van de motor en lekkage langs het oliefilter. Ook als de motor niet incontinent is kan dit toch zo lijken. Een pas gereinigde motor kan onregelmatig lopen door vocht in de verdelerkap.