Huiswerk

Een goed advies is vooraf uw huiswerk te doen. Door al vooraf aantekeningen met gegevens van een bepaald automobiel te hebben begint u al met een voorsprong. U kunt oude testrapporten, of nadrukken hiervan, bij veel auto-tijdschriften bestellen. Ook zijn er verschillende uitgevers die technische handleidingen en restaura­tie jaarboeken verkopen. Vergeleken met de waarde van een auto (of een niet opgemerkt defect hieraan) zijn deze boeken een uitste­kende investering. Autoclubs en merk-specialisten kunnen ook veel nuttige informatie leveren, vooral v.w.b. zwakke plekken of prijzen en voorradigheid van vervangende onderdelen.

Maak ook van tevoren een lijst met mogelijk te vervangen onderdelen van carosseriedelen, plaatwerk, tot mechanische delen zoals koppeling, stuurhuis, remschijven, dynamo, stabilisator enz. Gewapend met deze informatie bent u klaar voor de strijd.

Voor de inspectie van het plaatwerk is het niet echt van belang of de auto al dan niet in rijdende staat is. Probeer zoveel mogelijk over de achtergrond van de auto te weten te komen. Een auto die jarenlang in stalling heeft gestaan kan soms in verrassend goede staat verkeren. Een vochtige stalling daarente­gen kan juist roestvorming in de hand gewerkt hebben; controleer dus altijd nauwgezet het plaatwerk.

Controleer ook altijd de onderzijde van de auto of deze nu een chassisframe heeft of een zelfdragende constructie is. Een auto met een apart chassis, of dit nu een zestiger jaren Thriumph Herald of een dertiger jaren Morris Eight is, vereist een uitgebreide inspectie naar roest en rot. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan omdat juist dat gedeelte van de auto dat niet zichtbaar is aangetast kan zijn en allerlei onverwachte problemen kan opleveren. Het ijsberg-principe, is hier van toepassing; voor alle roest en rot die u wel ziet is er nog 90% die verborgen blijft. In geval van een zelfdragende constructie zijn veel plaatwerk delen onderdeel van de constructie. Het is dan ook belangrijk hier even bij stil te staan.

Controleer de gehele auto op corrosie en in het bijzonder die delen die als zwakke plekken bekend staan. Hoeveel waarde u moet stellen aan de staat van de carosserie hangt natuurlijk met name af van de kosten en de voorradigheid van nieuwe delen en van uw bereidheid deze te vervangen. Zolang het de chassis en de bimen-pa­nelen in goede staat zijn zal het vervangen van plaatwerk niet zo’n groot bezwaar zijn. Pas alleen op dat u niet te overmoedig bent voor wat betreft uw eigen kunnen hierin en de tijd die u hieraan kunt besteden. Zorg dat u van tevoren op de hoogte bent van de situatie met betrekking tot reserve onderdelen.