Techniek

Een aantal controles die u als vanzelfsprekend onder de motorkap uitvoert, moeten nog zorgvuldiger uitgevoerd worden bij auto’s die niet in rijklare staat zijn. Controleer alle vloeistofniveau’s (olie, water, accu-, rem­- en koppelingsvloeistof etc.) om een indruk te krijgen van de algehele staat van de auto.

Controleer de olievuldop op aanwezigheid van geel of bruin slijm of schuim, een indicatie van slijtage aan cylinders of klepgeleiders. Kijk, met één zijde van de auto goed ondersteund op as-steunen, kruip nooit onder een auto die alleen op de krik staat­ en met de andere wielen geblokkeerd, onder de auto voor tekenen van gebruik en slijtage. Alhoewel dit niet zoveel zegt over de staat van de auto als een proefrit zou kunnen doen, kunt u op deze wijze potentiele problemen zoals slijtage van spoor- en stuurstangen, wiellagers, stuurhuis, uitlaat en knalpot zien.

Als u toch kijkt, let dan gelijk op de staat van de onderkant en de dragende delen. Na alle potentiële probleemgebieden bekeken te hebben moet u een ruwe schatting maken van wat de restauratie gaat kosten, inclusief onderdelen en arbeidsloon. Daarom is het ook zo belangrijk voordat u naar een auto gaat kijken, goed uw huiswerk te doen, of een expert om advies te vragen. Hoe meer u van tevoren doet, hoe minder onvoorziene omstandigheden (en kosten) zich zullen voordoen.

Controleer, zolang de auto toch nog op as-steunen of een smeerbrug staat, alles opnieuw. Alleen zo voorkomt u dat u later voor verassingen komt te staan; u kunt immers niet in de auto rijden en op deze manier achter problemen komen. Vergeet niet tijdens uw ‘keuring’ de volgende punten te controleren:

  1. Of de auto teveel stuurspeling heeft. Controleer dit door het stuur heen en weer te bewegen terwijl de voorwielen op de grond staan. In het autohandboek kunt u lezen hoeveel speling is toegestaan.
  2. Rij of duw de auto een stukje voor- en achteruit om te kijken of de remmen vast zitten.
  3. Controleer de staat van de remmen, de remleiding (als de auto lang heeft stilgestaan moet u er vanuit gaan dat leidingen van koper vervangen moeten worden) en de remtrommels (zijn deze verroest?) Kijk of remschijven of trommels niet versleten zijn.
  4. Controleer het hydraulische systeem door het rempedaal in te drukken. Doe dit verschillende malen. Als het pedaal langzaam tegen de bodem gedrukt wordt kunt u er vanuit gaan dat de hoofdremcilinder defect is.
  5. Controleer de speling en de slag van de handrem.
  6. Schakelt de versnellingsbak goed? (evt. met de motor uit). Is de auto rijklaar schakel de bak dan en luister goed naar knarsende geluiden die veroorzaakt kunnen worden door slijtage of een slechte koppeling.
  7. Controleer op rem- en koppelingslijtage. Dit kan keer op keer een groot probleem zijn bij de aanschaf van een oldtimer.
  8. Slaat de motor direct af nadat de motor is uitgezet?